1. Har vi egentlig skolemad i Danmark?
Kort sagt, nej. Vi har jo hverken skolemad til alle eller en udbredt skolemadskultur som i fx Sverige og Finland. Vi har først og fremmest en madpakkekultur, hvor 9 af 10 børn har madpakke med i løbet af en skoleuge, ifølge en måling fra Madkulturen.
Omkring halvdelen af skolerne i Danmark har godt nok en slags madordning. Men kun hvert 5. af børn får frokost derfra i ugens løb, og det kan være alt fra et måltid til en snack. Så det er afgørende at se på, hvad der faktisk bliver spist.
Nogle kommuner og skoler har udviklet ambitiøse ordninger og dermed også en stærk kultur omkring skolemaden lokalt. De ordninger kan lære os om potentialet og om, hvad det vil kræve at få skolemad til at virke, også nationalt.
2. Hvad kendetegner de bedste skolemadsordninger i Danmark?
Involvering er et fællestræk ved de ordninger, som bidrager med mest på skolerne. At eleverne spiller en aktiv rolle i fx servering, madlavning eller værtskab. At skolemaden bliver brugt til mere end bare at mætte maver.
Stærk opbakning fra både ledelse og lærere er også fælles for de mest velfungerende ordninger. At der er en klar forståelse af, hvad skolemaden bidrager med fagligt, didaktisk og socialt. At madkultur indgår i skolens kultur.
På de punkter har vi en overset styrkeposition i Danmark i sammenligning med fx Sverige. Selvom de er flere årtier forud med national skolemad, er de først nu ved at få øjnene op for alt det, skolemaden også kan, ud over at mætte.
3. Hvordan bygger vi bedst videre på den styrkeposition?
Her og nu kan vi hjælpe flere kommuner og skoler med at få øje på fordelen ved at bruge skolemad til at opnå noget af det, de gerne vil. Fx ift. læringsmiljø, trivsel og praksisfaglighed.
Vi skal også sørge for, at der er konkret vejledning til alle dem, som gerne vil i gang eller udvikle videre på deres skolemadsordning. Det er netop formålet med Madkulturens rådgivningsteam, som nu rejser rundt i landet.
På den måde opbygger vi og bidrager til et stadig stærkere videns- og erfaringsgrundlag. Det skal bruges klogt til at løfte skolemaden i Danmark, også hvis man politisk vælger at gå efter skolemad på nationalt plan.